Flesh & Blood okénko – Rosetta a změny v banlistu

Jak už tomu bývá u karetek všeho druhu zvykem, měsíc září s sebou po prázdninové pauze přináší nové Core sady a jinak tomu není ani u Flesh & Bloodu, jehož fanoušci se dočkali již 14. sady, nesoucí název Rosetta.

Rosetta je stejně jako předcházející Part the Mistveil opět „velkou“, tedy draftovací sadou a přináší hned 4 zcela nové hrdiny. Návrat k elementální tématice známé ze sady Tales of Aria, nové mechaniky a vlivem jedné z nich pak také změnu v Living Legends (!) banlistu. Ve dnešním okénku si v rychlosti představíme nové hrdiny a ke konci se seznámíme, jak se změnami v Classic Constructed banlistu, které sadě předcházely, tak i s jednou, kterou si nová mechanika Amp vyžádala ve formátu Living Legends.

Teď už ale k hrdinům samotným. Jak už bylo řečeno výše, Rosseta se vrací k elementálním hrdinům, tentokrát oproti Tales of Aria však jen ke dvěma a to Lightning a Earth, a od každého elementu v ní najdeme 2 hrdiny, jednoho od každé z hlavních Class sady – Runeblade a Wizard.

 

V první řadě, a mou jasnou favoritkou této sady, je Earth Wizard Verdance, prvního Wizard hera vůbec, který nezačíná s nižšími životy, než je standardních 40. Oba Earth hrdinové mají mechanicky velice podobnou hero abilitu, vyžaduje spolupráci s novou mechanikou Decompose, která vám umožní za banish 2 earth a 1 action karty z hrobu, jednak podstatně vylepšit efekt decomosující karty samotné, ale i postupně se dopracovat ke spuštění vaší hero ability, která u mladé verze hrdinů funguje pouze pokud máte v banishi 4 earth karty a u dospělé verze při 8 banishnutých earth kartách. U Verdance se pak jedná o schopnost vystřelit 1 arcane damage kamkoliv, kdykoliv když si přidáte životy.

Verdance tedy, ačkoliv je wizard, stále spoléhá zejména na masivní decompose útoky, a díky svého Earth elementu (a tedy možnosti práce s Embodiment of Earth Tokeny, které zvládá tvořit například svou signature zbraní Staff of Verdant Shoots) ve spojení s faktem, že drtivá většina Wizard non-attack akčních karet má v základu 3 defense zvládá setupnout i velice silně defenzivní kola. Arcane Damage je u této hrdinky tedy spíše upozaděn, ale ani tak jej nelze ignorovat. 

Verdance na mě působí jako potenciálně skvělý Midrange/Control hrdina, s mnoha možnými variantami, dle toho na kterou z jejích stránek se chcete soustředit přednostně a z toho mála, co jsem měl možnost zatím za ni zahrát mi herním stylem nejvíce připomíná daleko, DALEKO zajímavějšího Guardiana, nebo původní midrange buildy původní Prismy z dob Monarchu a jsem osobně moc zvědavý, jak bude postupem času vypadat optimalizovaná verze a to nejen v Classic Constructedu, ale i ve formátu Blitz, kde by dle mého, díky menším nárokům pro spuštění své hero ability a schopnosti hrát opravdu silnou dlouhou defenzivní hru, mohla najít místo mezi nejsilnějšími hrdiny mety. Samozřejmě se však mohu plést.

Druhým Earth hrdinou je pak Runeblade Florian. Stejně jako Verdance vyžaduje pro spuštění své schopnosti 8/4 earth karet v banish zóně, ta jeho vám však dovolí při každé instanci vytvoření aura tokenu udělat o 1 navíc. Samozřejmě, nejrelevantnější je tato schopnost u runeblada, co se týká Runechant tokenů, ale je třeba podotknout, že schopnost se vztahuje i na Embodiment of Earth Tokeny a tím pádem vám nabízí možnost setupu, jak velice silného ofenzivního, tak i defenzivního kola, jelikož Runeblade aury, buffy a většina karet tvořících runechanty jsou opět Non-attack akce se základním defensem 3. Stejně jako Verdance i Florian tedy silně závisí na mechanice Decompose pro využití svého potenciálu do plna. 

Herním stylem mi Florian velmi připomíná verze Midrange Viseraie, tedy velmi solidní obrana, nepříjemné on-hit efekty na útocích a schopnost je podpořit, jak souběžnou palbou skrze runechant tokeny, tak i buff-kartami které naopak s vytvořením runechantů pomohou.

 

Teď už ale k Lightning hrdinům, v první řadě wizardu Osciliovi. Ten se naopak oproti Verdance daleko více blíží klasickému Kanovi. Začíná se 36/18 životy a jeho hero abilita vám jednou za kolo (ale i soupeřovo, jelikož jde o instant) dovolí zahodit Instant kartu z ruky a líznout si místo ní jednu z vršku balíku. Jeho signature zbraň Volzar, the Lightning Rod, pak spolupracuje s mechanikou Amp (navýšení příští instance Arcane damage v tomto kole o tolik, kolik dáváte Amp) a novým druhem aur – Sigily, přičemž vám za 1 resource, nebo zdarma, v případě že kontrolujete libovolný sigil, Ampne další arcane damage o tolik, kolik jste v kole zahráli Lightning karet.

Oscilio je tedy na první pohled jasně explozivní combo hrdina. Defenzíva je u něj na druhé koleji, jelikož vyžaduje jednak hraní dostatečného množství instantních karet, které nemají blok, druhak dostatek Lightning karet, které zpravidla blokují za 2 a i klasické Wizardovské Equipmenty, které jsou většinou spíše než blokem opatřeny Arcane Barrierou. To v kombinaci s nižšími počátečními životy a zbraní, která sama o sobě nedělá nic prakticky vylučuje možnost nějákého grindgamu. 

Přiznám se, že dopodrobna jsem nestudoval ani jednoho z Lightning hrdinů, jelikož ani Osciliův kombo playstyle, ani ten Aurořin velmi silně agresivní mi v rámci Flesh & Blood mechanik nejsou moc blízké. Oproti Kanovi bude Oscilio o něco více spoléhat i na klasické (lightning) Útoky a triky, které s nimi nové Lightning karty dokáží a je tedy možné, že se časem vynoří i nějaký zajímavý tempo build, který by mohl být hráčům jako jsem já o něco bližší, prozatím však vypadá spíše jako hrdina pro hráče, kteří již mají svůj profesorský diplom za dlouhé roky hraní Kana a rádi by zkusili nějákého jiného hrdinu s obdobným herním stylem.

Poslední hrdinkou kterou nám Rosetta (nebo tedy 1st Strike decky pár týdnů před ní) přináší je, již zmiňovaná Lightning Runebladeka Aurora. Aurořina schopnost vám dovolí za 2 resourcy jednou za kolo jako instant vytvořit Embodiment of Lightning token, zahráli-li jste v tomto kole Lightning kartu. Její zbraň Star Fall útoří za 1 resource za 1 damage, pokud jste ale zahráli Lightning kartu, dostane Go Again a 1 damage navíc. 

Aurora se na první pohled z předchozích runebladů podobá nejvíce asi Briařině „redline“ full aggro verzi, která byla velice populární krátce po vydání sady Tales of Aria. Pracuje totiž zejména s efektivními útoky bez resource costu a snaží se konstantně držet silný tlak na soupeře skrze dlouhé a špatně ublokovatelné chainy, breakpoint útoky a samozřejmě instantní Lightning Combat triky. 

Zajímavou stránkou Aurory je pak fakt, že spousta z jejích útoků samy o sobě nemají Go Again, a tedy vyžadují drobný setup v podobě právě Embodiment of lightning tokenů, či karet, které umí go again poskytnout, jako například starý známy flash. To beru jako pozitivum, jelikož oproti klasickým redline „Strategiím“ jí nestačí bezmyšlenkovitě vyzvracet na stůl celou ruku 0 cost go again útoků a doufat v to nejepší, ale bude muset své útočné chainy opravdu dobře plánovat.

Ve výsledku si tedy myslím že rozvržení hrdinů v Rosettě je na místě, jelikož nabízí něco pro skoro každý typ hráče. Minimálně limited této sady je opravdu vydařený a dle mého o něco zajímavější než předchozí Part the Mistveil, i Heavy Hitters a rozhodně bych doporučil si jej vyzkoušet každému Flesh and Blood nadšenci. Prewko sady sice již proběhlo, pokud jste jej však promeškali, nebo by jste měli chuť si znova zahrát Rosetta Sealed deck, můžete se však těšit na následující Skirmish sezónu, kdy si mimo jiné i u nás budete moci zahrát Skirmish v právě tomto formátu.

 

A na závěr dnešního okénka je třeba zmínit změny v banlistu. Před samotným vydáním Rosetty LSS vydalo článek kde jednak oznámili a druhak odůvodnili velice rozsáhlou změnu Classic Constructed banlistu. Nově si na tomto formátu nezahrajete karty Art of War, Tome of Fyendal, Cash In, Bonds of Ancestry, Orihon of Mystic Tenets, Tome of Aetherwind, Tome of Divinity a Tome of Firebrand. Důvod je prostý, všechny z těchto karet totiž nabízí možnost „pravé karetní výhody“ tedy klasického +1, což je sice v každém TCG jedna z nejsilnějších stránek hry, ve Flesh and Bloodu to však platilo dvojnásob a málo která ze zmíněných karet bývaly používany v, řekněme „fér“ strategiích. Zároveň nepodporovaly nejzáživnější gameplay a jsou tedy vykázány do formátu Living Legends a Blitz. V budoucnu se LSS udájně bude snažit obdobný druh karet designovat spíše skrze modifikace Intelektu hrdinů a podobně, než klasického „Draw a card“, což je dle mého jen dobře. 

Posledním nováčkem na banlistu, tentokrát však ve formátu Living Legends je wizardí zbraň Kraken´s Aethervein. Kouzelná hůl, která za 3 resourcy vypálí do soupeřova hrdiny 1 arcane damage a pokud nějáký udělí, líznete si tolik karet, kolik udělila. Bany na Living Legends formátu jsou ještě méně obvyklé, než na formátech ostatních a jsou vyhrazeny pro vyloženě game-breaking situace a nová mechanika Amp udělala takřka přes noc z prakticky nehratelné zbraně tu nejefektivnější fabriku na karetní výhodu ve hře. Jistě vyblokovat 1 arcane damage není zdaleka takový problém, 4-5 (či dokonce více) z jediného sourcu je však poněkud jiná situace, kterou je jen málo který hrdina schopný vyřešit. I tento ban hodnotím pozitivně, jelikož opravdu byl třeba a jsem rád že LSS zakročilo velmi rychle, dříve než tato interakce měla šanci narušit jakýkoliv větší Living Legends turnaj.